Frågor och svar

 

För dig som beställer gåvokort

 

Kan jag returnera kort som blivit över?

Absolut! Överblivna kort kan du returnera och bli krediterad för. Vill du ha nya kort med längre giltighetstid istället? Inga problem! Vi reserverar oss dock för eventuella prishöjningar som gör att vi då måste fakturera mellanskillnaden. Skicka in korten till Delicard Group AB, 105 40 Stockholm (gärna rek) och bifoga information om du önskar kreditfaktura eller nya kort. 

 

Vilken skattegräns gäller för gåva till anställd?

550 kronor inklusive moms (2024). Klimatkompenserad gåvofrakt (79 kr/kort) och andra extratjänster ska ej inkluderas.

 

Varför debiteras gåvofrakt?

Klimatkompenserad gåvofrakt (79 kr/kort) är det belopp som du i förväg betalar för mottagarens leverans. Skälet till att beloppet redovisas separat är att det inte ingår i gåvans värde och därmed inte är en del av skattegränsen för gåva enligt Skatteverket.

 

Kan jag bidra till välgörenhet genom Delicard?

Ja! När du beställer gåvokort kan du lägga 5 kr extra per kort och då matchar vi det. 10 kr/kort går då till Barncancerfonden. Mottagaren kan vid inlösen av gåvokortet skänka gåvans värde vidare till Barnfonden, Min Stora Dag eller Sverige för UNHCR.

 

Går det att få en hälsning eller bild tryckt på kortet?

Logga, bild eller hälsning – allt går att trycka! Om vi får material från dig vill vi gärna ha det i formatet eps eller högupplöst jpeg. Skickar du dina Delicard som mejl laddar du själv upp bilder och skriver in den hälsning du vill ha.

 

Hur länge gäller ett Delicard?

Varje år i september släpper vi nya kort. Utgångsdatumet är då alltid 16 månader framåt, det vill säga sista januari år 2. Hur lång giltighetstiden är beror därför på när du köper dem. Du kan dock alltid returnera kort inom giltighetstiden och bli krediterad eller byta ut mot kort med längre giltighetstid. Utgångsdatumet är tryckt på korten.

 

Är utbudet på gåvokorten fast eller förändras det?

Produktutbudet förnyas varje år. Vi försöker därefter att hålla det så fast som möjligt under året. I få fall kan en produkt ta slut och då ersätter vi den med något som är minst lika bra, fint, funktionellt, gott eller snyggt.

Mottagare

För dig som fått ett gåvokort

 

Kan jag lösa in mitt kort om jag inte har kvar kortnumret?

Tyvärr inte. Var därför rädd om ditt kortnummer.


Är delikatesserna frysta eller tinade när jag får dem?

Varan skickas fryst (ej ost och choklad) och kan tina under transporten. Vissa varor kan dock komma fram otinade. Tinade varor ska ej frysas om.


Kommer sortimentet att förändras om jag väntar med att lösa in kortet?

Sortimentet kommer att vara detsamma med reservation för att någon produkt kan ta slut. Och tänk på att kortet behöver lösas in innan det datum som står angivet på kortet.


Hur källsorterar jag emballaget?

Lådan är av wellpapp och sorteras som det. Skummaterialet är brännbart och läggs i hushållsavfall. Bubbelplast sorteras som mjukplast. Kylklampen är mjukplast och innehåller kranvatten med livsmedelsgodkända tillsatser.